dinsdag 7 oktober 2014

SOHN live @ Purple Stage Doornroosje Nijmegen 25-09-‘14

Vorig jaar nog op het allerlaatste moment ingevlogen als vervanging van op zondagochtend om 11:00 op Lowlands, met slechts een paar honderd brakke festivalgangers. Dit jaar een volgestampte Bravo op hetzelfde festival, een immens populaire plaat, een drukbezochte tour van vier maanden door heel Europa en de Verenigde Staten. Het kan hard gaan met muzikanten, zo ook met de Zwitserse producer Christopher “SOHN” Taylor. Aan deze betoverende band de eer om de Purple Stage van het nieuwe Doornroosje als eerste te testen.

Officieel is het Londense duo Fyfe, als voorprogramma van de Zwitser, de allereerste. Bewapend met gitaar en drumpad hebben zij de opdracht het publiek op te warmen. De muziek van de twee mannen sluit goed aan bij de muziek van SOHN. De dromerige, mysterieuze, atmosferische synthpop zit goed in elkaar. Direct valt op hoe bijzonder goed het geluid in deze zaal is. Wat er op het podium zelf gebeurt, is echter wat minder spectaculair. Omdat er slechts op een gitaar en drumpad gespeeld wordt, is het niet erg interessant om naar te kijken. Ook zijn de mogelijkheden die Fyfe hiermee heeft niet erg uitgebreid, waardoor nummers soms wel erg veel op elkaar lijken. Om dit op te lossen worden er sommige samples niet live gespeeld of uit de drumpad getoverd, maar spelen gewoon op een backing track mee, maar of dat nu de beste oplossing is. Gelukkig is de muziek verder wel aangenaam om te luisteren en is de techniek van de drummer op zijn drumpad ook zeker bewonderenswaardig.


Na een halfuur en wat ombouwtijd is het dan eindelijk tijd voor SOHN. Centraal op het podium zit hij op een soort troon, omgeven met synthesizers, keyboards en ander elektronisch instrumentarium. aan beide kanten wordt hij vergezeld door een medemuzikanten, die hem bij de optredens helpen zijn indrukwekkende producties live te spelen. Taylor is er berucht om soms een beetje warm moet draaien tijdens optredens, maar vanavond zit hij her vanaf het eerste nummer, Ransom Notes, direct perfect op. En perfect bij SOHN betekent echt van een heel erg hoog niveau. Zowel de lage als de hoge noten en alles daar tussen in, Taylor weet ze allemaal te raken. Het is altijd spannend bij een elektroproducer wat er live van zijn werk overblijft. Zeker nu de verassing van SOHN er na bijna twee jaar aan live ervaring er wel een beetje vanaf is. Het trio weet dit gelukkig geweldig op te vangen. Het is sowieso al een belevenis om de nummers van SOHN door het geweldige geluidssysteem in de Purple Stage te horen, maar Taylor en zijn twee begeleiders weten zo de accenten in de muziek te leggen dat het hele optreden interessant blijft. Zo zitten in elk nummer wel accentjes, versierseltjes en andere muzikale toevoegingen te vinden die je op de plaat niet tegenkomt. Ook wordt er soms in nummers geïmproviseerd of gesoleerd. Daarnaast voelt de muziek, omdat het overgrote deel live wordt ingespeeld (de manier waarop blijft een mysterie) sowieso toch net wat anders dan op de plaat. Voeg hierbij een geweldige, mysterieuze lichtshow die perfect aansluit bij de nummers en een geluidsmix waarin alles goed is terug te horen en hier staat een show die tegen de perfectie aanzit.
Dat het publiek onder de indruk is, is goed te merken als SOHN Tempest inzet. Na het instrumentele intro stopt de muziek en zingt Taylor, inclusief uithalen waar je hoogtevrees van krijgt, het eerste couplet compleet a capella waardoor het kippenvel over je rug trekt. In de zaal kan je een speld horen vallen, iedereen luistert ademloos. Tussen de nummers door verandert de Zwitser van een verlegen jongetje en meer dan een paar korte zinnetjes komen er vaak niet uit, maar dit charmeert hem wel en voegt alleen maar meer toe aan de mystiek van de show. Het optreden bouwt langzaam op van de wat rustigere naar de meer dansbare, energieke nummers. Via het nieuwe, rustige nummer The Chase en het oude Oscillate werkt SOHN naar een climax toe met Artifice, Lights en Lessons. Elk nummer is weer compleet anders dan het vorige en toch voelt het allemaal met elkaar verbonden. Na een daverend applaus komt het trio nog terug om de grote hit The Wheel te spelen, waarna de Purple Stage haar eerste concert erop heeft zitten. Christopher Taylor weet, naast fantastische nummers te produceren, ook hoe hij een geweldige show neer moet zetten. SOHN bewijst dat Elektronische en Live muziek best heel erg goed samen kunnen gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen